fredag 7 september 2007

Modet har lidit

Läste en intressant och underhållande artikel i Metro idag, om hur vi påverkas av reklam i butikerna. Hur en affär väljer att exponera sina produkter styr vad vi handlar. I artikeln står bland annat att det inte alltid är bra med en välfylld varuhylla; kunderna köper mycket hellre från hyllor där det är mer utplockat. Det borde antingen betyda att vi helst köper av produkter som andra uppenbarligen "godkänt" (genom att de handlat av varorna) eller att vi får en känsla av att vi måste handla innan varan tar slut. Hursomhelst måste det vara ett väldigt primitivt beteende vi har, när vi handlar; dessutom borde det vara ganska lätt att manipulera.

Imorgon ska jag ta en runda på stan, tänkte jag. Det jag tjänar på mina jobb sparar jag mycket hellre, än köper upp. Jag är inte typen som går in i en butik för att inhandla en tröja, men som sen kommer ut med en ny garderob. Handlar jag någonting överhuvudtaget är det stort. Ser jag något jag gillar brukar jag inte köpa det direkt. Jag är av sorten som åker hem och funderar på om jag ska göra ett köp eller inte. Återkommer jag sen till butiken, efter att ha bestämt mig för att handla den där saken jag sett, ja, då kan man slå vad om att den är slut! Så, "eftertänksamhet" kan vara mindre bra ibland.
Har sett flera fina koftor i jackmodell med trefjärdedelsärmar, och en sådan skulle jag gärna vilja ha. Men den måste vara av djurvänligt material! Jag avstår från ull, päls i övrigt, skinn, siden/silke och dun/fjädrar. Allt material som framställs av eller med hjälp av djur, helt enkelt. Vad ger mig rätt att indirekt tvinga in djur i lidande, för att de ska kunna bli "material" i mina kläder? Inget! Jag tycker verkligen att människor som aktivt väljer material av djur, bör läsa på om hur dessa behandlas i produktionen. Det är horribelt!

I höst är dessutom skinn/läder/mocka/päls särskilt "trendigt". Upplysningsvis är det allt annat än modernt att gå runt i djurhudar 2007. Det är synd att så få bryr sig om djurens lidande bakom. Allt från kor till katter och hundar har satt livet till för att produkter som väskor, skor, handskar, byxor, kjolar, jackor med mera ska "pryda" människor. Avskyvärt. Särskilt när det idag finns så mycket fina material som inte kommer från djur. Och tänk på allt syntetskinn.

Bli en medveten konsument, våga välja bort djurprodukter! Läs mer om päls, skinn, dun/fjädrar, siden/silke.


Bilden kommer från Djurens Rätt. Den föreställer en brosch som säljs hos dem, med texten "Fur is Cruel", för 10 kr.

Inga kommentarer: