onsdag 19 september 2007

Förkastliga förslag från SL

Storstockholms Lokaltrafik, mer känt under förkortningen SL, har drivit igenom ett förslag om höjda biljettavgifter. Få boende i stockholmsområdet har nog missat det. SL anser att en höjning på 70 kr. (!) för ett trettiodagarskort vore lämpligt; totalkostnaden blir 690 kr. för ett sådant. Vilket skämt! Den nya taxan träder i kraft 1 april nästa år, och man skulle kunna tro att det är ett hån mot oss resenärer att man valt det datumet.
För att finna ett argument för höjningen, menar ledningen att resenärerna ska erbjudas tätare avgångar, även att pendeltågslinjerna ska byggas ut. Det är inte tätare trafik om dagarna vi resenärer behöver i första hand; vi behöver tunnelbanetåg som överhuvudtaget går och håller tiden! Fler avgångar kommer inte lösa det problemet, enligt mig, eftersom SL:s sätt att organisera trafiken redan är britstfällig.

Nu har man meddelat ännu ett förslag, denna gång med innebörden att tunnelbana och pendeltåg ska sluta gå efter 24.00 på vardagar. Detta är något som prövades för flera år sedan, men som slutade i katastrof; människor trängdes istället vid busshållsplatserna, och kom helt enkelt inte med i dessa kollektivekipage. Där fick resenärerna stå och vänta om nätterna, vilket inte framstår som särskilt säkert eller lockande. Hur kommer övervakningen se ut vid dessa platser, undrar jag? En fråga jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på.

I praktiken skulle ovanstående innebära att de som exempelvis befinner sig i innerstan (ute på restaurang, teater et cetera) skulle tvingas att åka hem relativt tidigt på kvällen, i synnerhet de som bor långt bort. För den som bor i förorten kan det ta flera timmar att ta sig hem, med samtliga byten inräknade. Vem tänker på dem? Alla människor varken vill eller har råd att leva innanför Stockholms stadstullar, alternativt i närförort. Är detta rättvist mot dem?

Inte nog med ovanstående, man har presenterat ytterligare ett förslag; att en nattaxa ska införas i trafiken.
Som vanligt är detta dessutom ett hårt slag mot de med marginell ekonomi, exemeplvis studenterna. Inte heller denna gång har jag hört något om att vi (universitetsstudenter) ska få någon rabatt hos SL på trettiodagarskorten, trots att vi är en grupp som verkligen är i behov av det.

Förkastligt, SL.

Bild från Create Blog.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej.
Hoppas allt är bra med dig. Satt och funderade på en sak. Hur lång tid tar det att bli advokat och vad är det för skillnad på jurist och advokat? Vet inte varför jag helt plötsligt dök upp i huvudet. Men hoppas du kan förklara. :P

ha en skön helg.

Miss Jurist sa...

Marica: hej hej! haha, jag ska försöka förklara så begripligt jag kan ;D, du får säga till om du undrar över nåt: en jurist är utbildad inom juridiken, och har vanligtvis avlagt juristexamen (4.5 år). Man kan titulera sig jurist även om man inte tagit den examen, eftersom jurist inte är en "skyddad titel". Det finns de som läser rättvetenskapliga programmet, affärsjuridiska programmet eller endast enstaka juridiska kurser som kallar sig för jurister; jag själv tycker inte att det är särskilt bra, eftersom det kan skapa förvirring.
Men det är endast på juristprogrammet man kan ta den kompletta juristexamen, inte på nåt annat program.
Om man har en juristexamen kan man bli advokat, om man vill. Advokat blir man genom att arbeta med "kvalificerat juridiskt arbete", som det så fint heter ;D Oftast innebär det att man jobbar som jurist på en juridisk byrå, eller inom domstolsväsendet under några år (tror det är minst 3-5 år). Därefter kan man ansöka till Advokatsamfundet om att få bli advokat, om man vill. Advokat är däremot en skyddad titel, som man bara får kalla sig för om Advokatsamfundet godkänt det. Ska också säga att det finns jättemånga som arbetar på en juridisk byrå, som väljer att inte ansöka hos Advokatsamfundet, som bara inte känner för det. En jurist och en advokat gör i stort sett samma saker.
Jaa, ungefär så är det! :) Jag förklarar lite förenklat och överskådligt, men det här är skillnaden så att säga.. Nu ska jag läsa senaste inlägget i din blogg! Hade du det bra i Sthlm, förresten?
Ha en superbra helg du med, kram!
P.s. Vilken fin layout du har gjort, önskar jag kunde göra sånt också! :)

Anonym sa...

haha. min data krashade precis. hade skrivit en snygg vällfomullerad fråga till dig.

funderar själv på bli advokat.
nu til frågan finns det nått snabbare sätt o bli advokat?
blir 30 år nu om 2 v .

men som jag läste på svaret ovan så skulle det ta c 10 år?!

skulle vara tacksam om du kunde maila svaret till mig på minhotmail.

rodolfo_zagal@hotmail.com

ha en trevlig o skön helg MVH

Anonym sa...

Hej hej jag är 17 år tar studenten nästa år, funderar på läsa vidare och då välja jurist programmet. Är detta en bra ide? Och hur låg tid kommer det att ta, för kommer inte kunna jobba samtidigt? Hur är utbildningen?


Med vänlig hälsning,

Victoria