fredag 14 september 2007

Stå upp för rätten!

Jag blev helt förskräckt när jag läste att en mellanstadieelev på en skola i Luleå kommun fått sitt huvud dunkat i en skolbänk av en lärare nyligen. Som om det inte var nog lossnade en av elevens tänder på grund av angreppet.

Vilka åtgärder har skolans ledning vidtagit? Ur min synvinkel har man inte gjort någonting för att markera lärarens avskyvärda beteende: avstängning under 30 dagar och anmälan till Arbetsmiljöverket är vad som gjorts.

En elev blir misshandlad i skolan, av en lärare, och skolan anmäler detta till Arbetsmiljöverket? Arbetsmiljöverket?

Naturligtvis borde misshandeln polisanmälas! Jag tycker det är fruktansvärt när skolor inte tar sitt ansvar och står upp för de tusentals elever, som varje dag trakasseras och attackeras både fysiskt och psykiskt, av lärare och andra elever.

"Vi ska följa upp det som har hänt och försöka få ett perspektiv på det utifrån allas sidor, säger skolans rektor till Norrbottens-Kuriren." [citat från Metro]

Vad innebär den kommentaren, undrar jag? Att man ska försöka finna en bortförklaring till lärarens beteende? Ska man undersöka om det inte går att rättfärdiga lärarterrorn, trots allt? Kanske kan man komma med ett påhitt om att läraren "provocerats" eller känt sig "hotad" av denna cirka 10, 11 år gamla elev? Ja, där har vi det; det låter rimligt!

Var är moralen, medkännandet och rättstänkandet? För mig är det ofattbart att skolan, som uppenbarligen känner till vad som hänt, inte anmält händelsen till polisen. Varför skydda läraren och sig själva på bekostnad av elevens välmående? För vilka signaler sänder skolan till den drabbade, dennes närmaste, omgivningen och samhället som sådant? Inte är det att de tar ansvar för vad som hänt, i alla fall.

Avskyvärt.

Nyckelord: , , och .

Inga kommentarer: