söndag 2 september 2007

Facebook och integriteten

För ett tag sedan övertalades jag av en bekant att skaffa ett Facebook-konto. Till en början förstod jag inte vad det gick ut på, men insåg snart att det är ett bra sätt att hålla kontakt med vänner på, och för att kanske kunna "nätverka" i viss mån. Men speciellt är det inte; roligt, ja, men inte nödvändigt. Det är lätt att nå sina vänner med meddelanden, eftersom alla verkar logga in på sina konton hysterisk många gånger varje dag.

Det som slår mig är att många verkar vara oförsiktiga med sin integritet, inte minst på Facebook. Det publiceras foton åt höger och vänster; fest- och privata bilder samt diverse personliga uppgifter. Det sägs att allt som en gång hamnat på internet, alltid finns kvar på internet. Och visst tycks det väl vara så. Jag är själv ganska restriktiv med att utge alltför privat information om mig själv på nätet, eftersom jag inte har kontroll över var den hamnar när jag väl lämnat den.

Idag kanske man anser att uppgifterna man publicerar gärna får beskådas allmänt, men om tio år? Tycker man likadant ? Jag försöker hålla mig till principen att bara publicera sådant jag kan stå för. Också i framtiden.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Att facebook till stor det är ondska, det borde alla veta.

Titta på; http://www.youtube.com/watch?v=ZMWz3G_gPhU

;)

Miss Jurist sa...

Open Minded: mycket intressant och tänkvärd länk! Tack!

Anonym sa...

Det verkar smart!!!


tyras.blogg.se

Miss Jurist sa...

Tyra: ja, visst känns det så åtminstone? :)