måndag 3 september 2007

Senaste dejtingdokusåpan

Kvällen har fördrivits med matlagning, film och halva "Ensam mamma söker", på TV3. Jag missade de första trettio minutrarna. Det här är anledningen till varför jag inte följer serier och liknande, eftersom jag helt enkelt glömmer bort när och att de överhuvudtaget sänds. Suck! Hann inte riktigt bilda mig en uppfattning om vad jag tyckte, men till viss del kändes det som att kvinnorna framställdes som desperata och smått patetiska. Notera att det inte är min åsikt om de deltagande damerna jag delger, utan hur jag upplevde att programmet eventuellt vinklats. Dejtingdokusåpor och deras deltagare blir ofta töntförklarade av publiken, vilket är oförtjänt: känner någon att det är rätt sätt att söka partner på, och att den inte anser sig ha något att förlora på det, ja då är det bra. Huruvida det är rätt att utelämna barnen på det sätt jag tyckte man gjorde i kvällens avsnitt, kan däremot diskuteras.

Enligt mig var kvinnornas levnadssituation och livsstil väldigt lika, och det hade varit intressantare med lite variation. Ensamstående mammor är väl knappast ett landsbygdsfenomen? Dessutom förmodar jag att kvinnor med högre utbildning också kan vara singelmammor? Svaret är självklart "nej" på första frågan, "ja" på den andra.

Programmet verkade ändå relativt hjärtligt och lättsmält, så jag kommer sannolikt se nästa avsnitt. Förhoppningsvis hela då.

3 kommentarer:

Angel sa...

Kul blogg,såg ochså programmet i går kunde dock störa mig på en hel del den 28 åriga 3 barns mamman sa vissa saker riktigt irriterade mig...

Anonym sa...

Trevlig blogg det här. Såg dock inte programmet igår och kommer nog missa fortsättningen också. Får väl läsa om det i kvällspressen istället.

Miss Jurist sa...

Angel: tack så mycket! :) Ja, jag fick också blandade intryck av deltagarna i senaste avsnittet. Det skulle inte skada med en uppryckning i nästa program, om man säger så...

Mattias: så roligt att du tycker det, tack! :) Ett "hett tips" är att spana in Aftonbladets hemsida; där var det i alla fall livade diskussioner efter gårdagens program, vill jag lova! ;)