lördag 22 september 2007

Tjejsnack

Tjejsnack ställer denna vecka frågor på ämnet: yrkesliv/karriär.

Vilket yrke har du/studerar du till och varför valde du just det? Om inte, vilket skulle du välja?
Jag utbildar mig till jurist (surprise!). Att jag valde denna utbildning beror på att jag vill kunna påverka i samhället; det är viktigt för mig. Jag vill föredräda individer, inte minst de som har det svårt på ett eller annat sätt.

Trivs du med ditt yrkesval/att du inte valde alls? Varför/varför inte?
Jag trivs, och vet att jag hamnat precis rätt.


Trivs du på din nuvarande arbetsplats/med dina nuvarande arbetsuppgifter, eller vad du än gör? Motivera!
Universitetet är en mycket viktig plats för mig, och jag trivs fullt ut. Jag har övervägande positiva erfarenheter därifrån; det är relativt välorganiserat, och stämningen är trevlig.

Vilket yrke drömde du om att ha när du var liten? Varför just det?
Advokat eller polis. Jag tror man kan säga att jag hade siktet inställt tidigt. Journalist var också ett drömyrke.

Har du möjlighet att göra karriär/vidareutbilda dig inom ditt yrke, och är det viktig för dig att kunna göra det? Varför/varför inte? Är du utan yrke osv, skulle du kunna tänka dig att klättra på karriärstegen?

I allra högsta grad! Jag vill göra karriär, men det är också viktigt att kunna balansera det med privatlivet. Inom juridiken finns många vidareutbildningar, rätten utvecklas ständigt. Jag kommer alltid vilja bredda mina kunskaper, därför ser jag fram emot vidareutbildning.

Inga kommentarer: