torsdag 29 november 2007

Meningsfullt

Började en ny kurs nu i veckan, och den håller redan högt tempo! Om mindre än en vecka ska första grupparbetet lämnas in, och imorgon ska jag möta upp min grupp för att fördela uppgifter till detta. Lite tidspress, men det blir nog bra!

Annars tar föreningsengagemangen upp större delen av min fritid för tillfället, men det händer mycket spännande i och med dem! Jag tycker om när man ser att projekt går framåt, och det kan man verkligen säga att de gör nu. Det är ett meningsfullt arbete, som ibland tar mycket energi, men man får så mycket tillbaks; bland annat i form av inspiration, insikter och ett vidgat tänkande. Det känns fantastiskt!

Ni har väl inte missat att det är Pälsfria Fredagen i Sverige imorgon? Mer om det finner ni här.

Hoppas att alla dagar blir fria från pälsbärande människor i fortsättningen. Päls hör hemma på djuren, inte på oss!


Nyckelord: , , , , och .

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är härligt att få positiva kommentarer på såna här inlägg! Jag tycker att det är hemskt hur dom torterar djuren bara för att vi ska kunna glassa runt och få status genom att bära pälsen, så därför var det självklart för mig att ta upp detta ämne :)
Tråkigt nog så är inte min blogg såpass stor att jag får så många reaktioner som jag skulle vilja..

Men hoppas att du, och alla djuren, får en fin dag! :)

Anonym sa...

I framtiden kanske det går att transplantera päls på människan. Det kan bli en modegrej som tatueringar.

Anonym sa...

Om inte våra förfäder hade gått i päls för tusentals år sedan hade ingen av oss funnits. Varför har det helt plötsligt blivit tabu? Problemet är att det blivit ett statusplagg och en politisk markering snarare än ett sätt att överleva kylan i de områden där det behövs.

Miss Jurist sa...

Felicia: huvudsaken är att du tar upp det, för det får förhoppningsvis fler att tänka till - sanningen om djurens lidande måste fram!
Tack detsamma, och hoppas du har en fin helg! :)

Anonym 1: många människor tycks uppleva sig så ofullkomliga i den egna skruden, att de tar sig friheten att stjäla djurens päls/skinn för att kompensera detta. Helt otroligt är därför inte ditt resonemang. Förhoppningsvis når vi inte till den punkten dock. Men när folk väljer att klä sig i djurhudar på2000-talet är det ett allvarligt fel någonstans.

Anonym 2: hur människan levde för tusentals år sedan är inte relevant för diskussionen; vi lever på 2000-talet, och alternativ till både päls, skinn med mera har funnits länge. Djuren behöver sina skinn/pälsar själva - och vi klarar oss alldeles utmärkt utan deras hudar!