fredag 23 november 2007

Ingen jul för socialbidragstagare

Aftonbladet rapporterar idag att flera kommuner i Skåne bestämt att inte göra december månads utbetalning av socialbidrag förrän efter julhelgen. Konsekvensen av beslutet blir naturligtvis att man fråntar ett antal personer möjligheten att fira högtiden på det vis som majoriteten av svenska folket gör.

Vad är det som driver människor att ta sig friheten att kränka andra på detta sätt? Personligen tycker jag att det har gått alldeles för långt när maktstinna tjänstemän vid socialnämnder i Sverige råder över vilka i landet som ska få fira jul, och vilka som inte ska få det.

Hur kan det vara för mycket begärt att den som uppbär socialbidrag ska utfå sin levnadssumma innan jul, så att personen åtminstone kan ha mat på bordet till denna helg? Samordnaren i Landskrona kommun [en kommun jag tidigare bloggat om], säger följande till Aftonbladet:

"...många som har försörjningsstöd [...] har svårt att hushålla med sina pengar. Det blir svårare att få pengarna att räcka till om man får dem före jul".

Att man försörjer sig genom socialbidrag betyder inte att man är slarvig med sin ekonomi, att man saknar kontroll över den. Tvärtom: merparten av de som lever på bidrag är ytterst måna om att få pengarna att räcka till, så länge som möjligt. För tar bidraget slut kan man definitivt inte påräkna någon ytterligare hjälp från samhället!

Naturligtvis finns det även dem som har ett mindre utpräglat ekonomiskt sinne, men det är inte på något sätt unikt för socialbidragstagare. Att man missköter sin ekonomi förekommer i ännu större utsträckning bland löntagare.

Att förneka människor rätten att bejaka stora delar av den sociala högtid som julen utgör, med allt vad det innebär, är för mig helt obegripligt. Ännu värre är det när det framgår att socialens tjänstemän beslutar om en kollektiv bestraffning av socialbidragstagare, av anledningen att man upplever det som ett problem att vissa bidragstagare har svårigheter att finna balans i förhållandet till sin privatekonomi.

Vore jag tjänsteman i de aktuella kommunerna skulle jag skämmas!


Nyckelord: , , , , , , och intressant.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att fira jul, födelsedagar eller vad som helst är guldkanter på tillvaron där man ska unna sig något extra.

Har man inget extra utan behöver andras pengar (socialbidrag) för att hanka sig fram - så har man helt enkelt inte råd att fira.

Bara att gilla läget som jag ser det. Vill man fira som bidragstagare så är det ju bara att spara motsvarande pengar från föregående månads utbetalning.

Anonym sa...

Jag har fast jobb, får alltid min lön den 27. Ingen skillnad i december.

Anonym sa...

Jag lever på existensminimum. Dock ej socialbidrag och köper julklappar hela året. Det handlar bara om planering. Det är ju ingen överaskning att det är jul

Anonym sa...

Nu får du ta och ge dig. Jag vill fan inte att mina skattepengar (tekniskt sett inte mina eftersom jag inte bor i Landskrona) skall gå till någon "guldkant". Har man lite pengar får man väl hushålla med slantarna. Usch och fy för daltandet. Om du själv är sosse så föreslår jag att du av solidaritetskäl antingen:
1. Söker upp en socialbidragstagara i Landskrona och skänker pengar så att de kan få en "guldkant" vid jul.
2. Avstår själv från att spendera mer pengar än du normalt gör till vardags under jul.

Miss Jurist sa...

Anonym 1, 2 och 3: det handlar inte om så kallade "guldkanter" i tillvaron; socialbidrag räcker inte till det. Julen är en tid då människors utanförskap blir extra tydligt bland dem som befinner sig i detta. Inte minst visar det sig när det gäller ekonomin. Vi vet så väl att de som drabbas värst av detta är barn i familjer där man tvingas leva i en trängd ekonomisk situation. Jag anser därför att det är medmänskligt att åtminstone se till att det finns mat på bordet i dessa hushåll under julen. Inte minst för barnens skull tycker jag att det är ytterst viktigt att man inte låter poängtera den ekonomiska utsattheten ytterligare, särsilt inte under en högtid som präglas av gemenskap. Som bekant är socialbidragsnormen mycket blygsam, varför det knappast är troligt att någon överhuvudtaget kan spara undan något från den ena månaden till den andra. Min ståndpunkt är således att bidraget skall utbetalas innan jul.

J: det låter som du behöver läsa på om socialbidrag, för dessa räcker nämligen inte till någon så kallad "guldkant" i tillvaron. Vad säger att socialbidragstagare inte skulle hushålla med sina pengar, även inför och under jultid? Jag har aldrig uttalat min partitillhörighet, men du anser alltså att medmänsklighet och solidaritet enbart utgår från socialdemokrater..?

Samtliga ovan: flera kommuner, bland annat i norra Götaland, har som policy att alltid betala ut socialbidrag innan jul, samt lägger de ett extra (ringa) tillägg till den vanliga utbetalningssumman. Förträffligt, också ur den sociala aspekten, anser jag.