måndag 5 november 2007

Mediacirkusen är befogad

När det gäller de senaste skandalerna i svensk politik vill jag göra ett påpekande: många, naturligtvis framförallt högersympatisörer, tycker att debatten urartat. Flera kritiska röster har i dagarna menat att man inte kan avkräva någon ett fläckfritt förflutet. Givetvis kan man inte göra det!

Är det någon som påstått det dock?

Debatten gäller i huvudsak dessa politikers och regeringsmedarbetares aktuella "feltramp", som kan påverka deras trovärdighet i deras respektive ämbeten. Av den anledningen anser jag själv att det är utmärkt att detta kommit fram.

Det som driver på debatten, särskilt när det gäller delen om svartarbete/skattefusk, är att Alliansen lovade krafttag mot detta problem, inför senaste valet. När samhället har toppmoderater som inte ens gör rätt för sig gentemot staten, hur tror man då att man ska kunna motivera andra människor att göra det? Därför är det extra viktigt att just politiker försöker leva som de lär; annars uppfattas maktutövningen som substanslös. Reinfeldt själv tycks idag resonera på liknande sätt.

[Jag uppmanar för övrigt alla att läsa den utmärkta krönikan "Det går inte längre att skylla på höga skatter", på DN:s hemsida.]


Nyckelord: , , , , , , och intressant.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej. Jo då det är helt okej. Men det har väl varit bättre om jag säger så. Jag har antagit din utmaning och nu skrivit sju sanningar.

Hoppas allt är bra med dig. Kram

Miss Jurist sa...

Marica: Jättekul att du antog utmaningen! Hoppar in hos dig senare :) Kram!