tisdag 28 augusti 2007

Varför oärlig?

Jag förstår inte varför en del människor är så dubbla; på ett sätt när de umgås med en viss person, på ett annat när de träffar någon annan. Anledningen till denna reflektion är att jag fram tills nyligen hade en sådan person i min bekantskapskrets, men jag insåg inte det förrän nu i dagarna.

I efterhand, när jag tänker tillbaks, var personen vid ett antal tillfällen överdrivet inställsam mot en del människor. När dessa sen inte var närvarande ändrades tonen; då var det plötsligt så mycket fel på dem. Varför bete sig så, vad vill man uppnå? Om man inte tycker om en människa är det väl bättre att förhålla sig mer neutral gentemot den, än att uppträda insmickrande mot någon man faktiskt avskyr?

Jag tycker det är tragiskt, men också skrämmande.
Det vittnar dessutom om personens avsaknad av respekt; för sig själv och andra. Det är inget sunt beteende.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så enkelt kan det väl inte vara? Ibland är det bra att ha olika masker i olika situationer. Tänk dig att du är försäljare tillexempel, eller att du ska gå på en anställningsintervju. Men jag håller ju med dig om att det är tragis om vänner inte är sig själva när en tredje person kommer förbi, eller liknande.

Miss Jurist sa...

Jim: självklart är det så, som skriver; att vi måste kunna bete oss olika, med olika människor, i olika sammanhang. Vi agerar sällan likadant på te.x. arbetsplatsen som hemma, privat. Men varför överdriva till den grad att man i princip utger sig för att vara en annan person? Det är där jag tycker man är ute på väl djupt vatten, att det gått lite långt.