fredag 24 augusti 2007

Helghysteri

Något som jag aldrig blir klok på är denna helghysteri! Man får vara tacksam om måndagen ens hinner passera innan man får frågan: "Vad ska du göra i helgen?". Det känns som att det är en oskriven regel att man måste planera för helgen. Gärna långt i förväg. Jag menar, räcker det inte med att man oftast har ett tokfullt schema under vardagarna? Jag studerar och jobbar under terminerna, och för mig är det alldeles nödvändigt att kunna ta helgen som den kommer, vila och fylla på energidepåerna (som brukar eka tomma då) om jag känner för det.

Ger man ett "Jag vet inte" eller "Inget särskilt" till svar får man antingen sympatiblickar eller höjda ögonbryn från den som ställde frågan. Själv betackar jag mig båda. Missuppfatta mig inte nu, för jag älskar fester och andra trevliga sammankomster! Samtidigt tycker jag inte att det är någon större förlust när det råder partytorka, eller när man bara vill vara hemma. När jag var nyinflyttad i stan var utelivet kring Stureplan väldigt lockande; jag var ständigt ute där. Efter ett tag förlorade det lite av sin tjusning, och jag upplevde att jag gått över både ställena och klientelet. För det är väldigt stereotypt. (Det finns för övrigt många andra trevliga hang-outs i Stockholm).

Poängen som jag tänkte komma fram till är att det är skönt att inte alltid planera helgerna. Själv tänker jag bara ta det lugnt! Städning och tvättning ska det bli. Och så studier. Läser en sommarkurs inom beteendevetenskapliga området som fick stå tillbaka rejält när jag jobbade några veckor under juli, och tänkte avsluta den så snart det går.

Så, till alla "hemmapeople" därute - visst är det grymt härligt att bara göra ingenting också? Puss på er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig. Framför allt så undrar jag varför man ska vänta med allt roligt till helgen? Helgen är ju bara 2 dagar medan veckan är 5 så det är väl lika viktigt att fylla de andra dagarna med roliga saker som helgen...?

Miss Jurist sa...

Amistres: ja, eller hur? Det är som om allting måste ske på just de 2 dagar som utgör helgen. Det är inte konstigt att många kommer tillbaka till jobb/studier genomtrötta på måndagarna! :)

Anonym sa...

Ville bara skriva att jag också delar din mening, det är hur skönt som helst att bara vila under helgen eller ta itu med det som man inte hunnit med under de andra fem dagarna i veckan.

Miss Jurist sa...

B: skönt att höra att fler tycker likadant! :) "Våga" vila på helgerna! :)