lördag 25 augusti 2007

Pinsam okunskap

Flera har säkert redan läst intervjun med socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson [HP], som publicerades i DN den 17 augusti i år, men jag vill ändå omnämna den skamliga artikeln. I denna uttalar sig HP om förslaget gällande en överflyttning av sjukskrivningsansvaret till företagshälsovården. HP berättar att hon tycker sjukskrivningar gärna sträcker sig över en lång period, och att de ofta är passiva. Det fruktansvärda med artikeln är dock hennes uttalande om utbrändhet:

"Har du själv varit sjukskriven en längre period någon gång?
- Jag har varit sjukskriven för en meniskoperation, men jag har också själv haft en släng av utbrändhet för tio år sedan när jag arbetade som sjuksköterska." Citat från DN.

En släng av utbrändhet? Uttalandet är ett enda stort slag i ansiktet på de människor i vårt samhälle som för en daglig kamp mot syndromet/sjukdomen. Utbrändhet är nämligen inget man får en släng av; det är något som växer fram, på grund av en kollision mellan amibitioner och verklighet. Att läka och "komma tillbaka" från detta lidande tar lång tid, för många kanske till och med ett helt liv. Det kräver en helomläggning av individens livsföring, vilket inte görs i en handvändning. Utbrändhet vänder upp och ned på en människas liv, och ödelägger inte sällan även hans/hennes familjeliv. Och detta anser sig Cristina Husmark Pehrsson haft en släng av. Vilken kränkning!

Efter mina första tentor på juristlinjen sov jag mycket, flera dagar. Jag var så trött att jag nästan inte orkade äta. Det var naturligtvis stressen och pressen som hade tagit ut sin rätt på mig, som gjorde att jag miste orken, men utbränd var jag knappast! Efter ungefär en vecka hade jag återfått balansen igen, och det skulle jag inte upplevt om jag varit verkligt utbränd. Att känna sig så trött efter en prestation som jag gjorde är naturligtvis inget sunt tecken, och man bör ta det som en varningssignal. Kroppen talar om att att den inte mår väl, och det ska man försöka lyssna till. Sedan den här perioden har jag ändrat livsstil, eftersom jag insåg att det var ohållbart; jag stressar inte lika mycket, och tar mig mer tid för mig själv. Men det är inte alltid enkelt.

Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson - ställ i fortsättningen inga fler diagnoser av liknande karaktär, bespara oss din genanta okunskap.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förlåt, men har inte det lilla uttalandet förstorats upp en del i media? Det kanske är hennes sätt att prata, eller så ville hon inte gnälla över sin egen situation. Jag röstade inte på henne, men kanske ska man lyfta blicken från ankdammen och titta på större saker. Eller så har jag fel, hon kanske inte vet hur det är att vara utbränd, i så fall ska hon kanske hålla käften, å andra sidan är hon inte den minister som sagt mest grodor precis.

Miss Jurist sa...

Jim: det är mycket möjligt att hon gärna uttrycker sig sådär godtyckligt om sjukdomar i allmänhet, trots sin utbildning. Kvarstår gör ändå min åsikt om att det är respektlöst att uttala sig på det sätt hon gjorde, utan kunskap. För det är det enda hon visar prov på i och med den intervjun. Okunskap och respektlöshet.