onsdag 17 oktober 2007

Märklig kommentar

För inte så länge sedan skulle jag på ett möte söder om Stockholm. Jag klev på tunnelbanan som skulle ta mig några stationer bort. So far, so good.

När jag kommit av på stationen, och upp där spärrarna finns (ni vet vad jag menar) hör jag plötsligt en relativt försiktig mansröst bakom mig: "Hallå, ursäkta.. ursäkta?"
Jag förstår ganska snabbt att det är min uppmärksamhet mannen söker, och vänder mig om. Där får jag se en liten, spinkig glasögonprydd karl, cirka 30-35 år, med barnvagn. "Ja..?", säger jag lite frågande.

"Jo, ehh, vilka snygga skor du har. Verkligen jättefina." Han glor på skorna, sen på mig, därefter tittar han smått fascinerat på skorna igen. Man skulle kunna tro att han försökte stöta på mig, men nej, det handlade nog faktiskt inte om det. Jag tror han var fotfetischist. Eller skofetischist, kanske?

Mina skor var verkligen inte märkvärdiga alls. Vi pratar släta, svarta stövletter. Dessutom syntes de knappt, eftersom byxan var skuren så att den täckte dem till stor del.
Det var bara det han ville säga. Jag tackade artigt, sen tog han barnvagnen och gick vidare, vilket jag var väldigt tacksam för! Naturligtvis finns det en möjlighet att han faktiskt bara ville vara vänlig, men då hade han lika gärna kunnat kommentera min jacka eller något.

En aning skumt var det, tycker jag. Åtminstone märkligt.


Bild från Create Blog
.

7 kommentarer:

B sa...

Jag gissar att han misstagit dig för någon annan, och valde enkel väg ut.

Miss Jurist sa...

B: det är inte omöjligt! :) Men liiite obehagligt kändes det när jag stod där..

Anonym sa...

Det var inte jag! Och jag hade nog inte vågat säga det till dig heller för då hade jag trott att du skulle ha trott... ;-)

Miss Jurist sa...

Berndt: hehe, det är nog lika bra det! =) Jag hade antagligen bara trott, ja.. ;)

Anonym sa...

En något slät "ice braker"...

Själv har jag varit med om att en kvinna ställde sig och tittade på mig med en blick som glittrade. Hon sa inte ett ljud.

Det kändes något skumt...

A/ Yrke:POLIS

Anonym sa...

För övrigt, så undrar jag vad "braker" är för något...?

Tjocka fingrar på tangentbordet.

Jag belönar mig med 50 armhävningar för felstavningen.

;-)

Miss Jurist sa...

A/Yrke: Polis: haha, vad är det med folk och skumma raggningsförsök egentligen (förutsatt att det är det, alltså)?! Sånt där känns bara creepy. Hoppas det gick bra med armhävningarna! ;D