tisdag 2 oktober 2007

Hitta Hem och viktig kampanj! Skriv på!

<----Klicka!
Nya avsnitt av det fantastiska programmet Hitta Hem, har börjat sändas i TV4! Måndag till torsdag, 19.30 får vi tittare ta del av några av de svenska djurhemmens kamp för att hjälpa utsatta djurindivider. Det är ett fantastiskt arbete, som är både tidskrävande och kostsamt.
Det finns olika sätt att stödja dessa verksamheter, och på så sätt hjälpa de utsatta djuren! Att bli medlem, gåvogivare, volontär eller att adoptera ett djur är bara några exempel på vad man kan göra. Jag rekommenderar alla att besöka Djurskyddets hemsida för mer information.

Skriv också på namninsamlingen för en lag om märkning av katter! Kampanjens mål är att samla in så många namn som möjligt och lämna över dem till jordbruksminister Eskil Erlandsson.
Varför är märkning till fördel för katterna? Djurskyddet besvarar denna fråga på sin kampanjsida:


"Härmed tvingas den som skaffar katt att tänka efter både en och två gånger innan han eller hon skaffar katt. Om han/hon härefter beslutar sig för att skaffa katt så är det med vetskap om vilket ansvar det innebär. Katt skaffar man av kärlek. Och den man älskar märker man. Samt vaccinerar, försäkrar och, kanske, kastrerar."

Gör en insats - klicka på bannern ovan för att komma till Djurskyddets namninsamling!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Angående din kommentar i min blogg om päls... Jag insåg att en hel pälsjacka/kappa inte alls var något för mig, blev äcklad av tanken och beställde istället en i fusk. Ska dock inte sticka under stolen att jag skulle kunna använda en äkta pälskrage eller något annat mindre. Tyvärr är jag ingen större djurvän men visst är det synd om djuren måste plågas. Å andra sidan alla plågor som människan får utstå, tycker det problemet är mycket viktigare än djurens. Önskar att jag kände mer för djuren men känslorna kan knappast styras, så detta är mina åsikter och tankar.

Miss Jurist sa...

Therese: tycker dock att det var ett klokt val med fuskpäls! Du visar dessutom att man inte nödvändigtvis måste vara "världens största djurvän" för att ändå kunna ha den goda smaken att välja bort produkter som förorsakar lidande. Du agerar som en medveten konsument!
Tyvärr innebär också en pälsdetalj ändå lidande för djuret ifråga, som ju dessutom dödas. Och detta dödande sker på ohyggligt grymma sätt, svårt att ens föreställa sig. Inte heller jag kunde helt förstå det förrän jag såg det med egna ögon. Så jag kan bara uppmuntra dig till att satsa på fusk också när det gäller detaljer/accessoarer etc.
Och självklart är det lika viktigt att uppmärksamma människors lidande - men det ena utesluter inte det andra. Jag kämpar för både människor och djurs rättigheter, som jag anser går hand i hand. Tror att nyckeln till en bättre värld delvis ligger i förmågan till ett parallellt leverne i relationen människa-djur. Man tycker att vi borde kunna dela på denna världen. Kan bara hoppas att vi en dag når dit!

Anonym sa...

Visst går det hand i hand, samma med allt levande tycker jag.
Och nej, jag vet inte hur det går till när dem tar päls från ett djur, kanske skulle det avskräcka mig helt(?) Ibland blir jag så trött/irriterad när någon särskild incident inträffar (typ kungens släkting dör eller nåt liknande). So what ungefär, en del "vardagliga" händelser anses så stora när dem egentligen "bara" tillhör livets gång meddans annat inte alls är lika stort. Visst ser vi dagligt lidande varje dag på nyheterna, förmodligen blir folk härdade men det är egentligen skandal att man bara tar det som vardag tycker jag.

Anonym sa...

Klart man ska skriva på den listan. En lag behövs ju uppenbarligen, tyvärr tror jag att det inte kommer att fungera eftersom alla inte kommer att följa det och vad händer med dem. Inget! Så jag har mina tvivel. Men har skrivit på listan i alla fall.

Vad gör du en torsdagskväll som denna då? Själv så tar jag det lungt och funderar lite på vad man ska hitta på i helgen.

Kram

Miss Jurist sa...

Therese: det är så sant, det du skriver! Allt liv är i grund och botten lika mycket värt, men ofta känns det som att man "höjer upp" en enskilds liv (exempelvis en kunglighet, som du nämner), samtidigt som man "förringar" andras, oavsett individslag. Och angående det här med päls: har du sett denna videon?: http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=j_lopez
Det är inget trevligt som visas, men det är väldigt vanligt att man behandlar djuren såhär. Det finns en annan teknik, där man för in en elpåk i munnen vidare ned i magen, samtidigt som man för in en annan påk i bakdelen på djuret. Därefter genomsyrar man djuret med ström. Det är ett sånt ohyggligt lidande, finner inga ord. Kan inte förstå att sånt här får förekomma, jag menar - vi lever ju på 2000-talet nu! Vill man ha päls tycker jag absolut att man ska göra som du och använda på fuskpäls.

Marica: det är som du säger; det finns alltid människor som inte följer lagar, och många som rentav tror att de "står över den". Men jag hoppas att en lag om märkning kan göra skillnad, att det kan höja katternas status. Bra att du skrivit på! Hoppar in och skriver mer på din blogg senare! :) Kram!