söndag 7 oktober 2007

Ger jurister andra dåligt självförtroende?

Relativt ofta är jag med om att människor gör sig till när jag berättar, eller när det i övrigt framgår, att jag studerar juridik. Förutsatt att de själva inte är jurister, alltså. Vad är det som händer då? Något ganska pinsamt, tycker jag:

det vanligaste är att folk plötsligt börjar försöka svänga sig med diverse ovanliga ord, allra helst sådana som de egentligen inte klarar av. Det blir lätt fel, om man säger så. Det kan vara allt från synonymer för vardagliga ord till inkorrekt användning av juridiska termer. Vill dessa personer dessutom "stila" riktigt ordentligt tar de i från tårna och hänvisar till en lag eller en paragraf.
[Gärna en som inte längre är i kraft.]

Min undran är enkel: varför?

Är det det dåliga självförtroendet som tittar fram, eller vad är det frågan om? Det är nämligen lätt att uppfatta det så.

Om jag pratar med någon som berättar att han/hon är ekonom exempelvis, så står inte jag där och går igenom framtida förutsättningar för finansmarknaden, eller vad det nu kan vara. Det finns ingen anledning, eftersom det inte är mitt område. Jag behöver inte utge mig för att vara någon jag inte är.

En nyttig kommentar som flera av lärarna på juristprogrammet sagt upprepade gånger är något som fler borde ta fasta på: "använd aldrig ord eller uttryck som ni inte är övertygade om betydelsen av, för det ger inget bra intryck annars."

3 kommentarer:

Katja sa...

Hahaha! Det är lite otäckt hur mycket jag känner igen mig i ditt inlägg! Det är då man får sig en tankeställare; ska jag rätta personen ifråga och lätt bli sedd som lite översittare eller låta personen leva i sin enfald? ;D
Fråga två blir också; spelar det ens någon roll om jag försöker förklara? :D

Miss Jurist sa...

Jag: hahaa! Man hamnar faktiskt i en ganska obekväm sits, och det där är jobbigt =) Det värsta är när man verkligen ser på personen ifråga att den stoltserar med exempelvis termerna [som inte sällan är felaktigt använda :P] Haha, pinsamt! Känns bra att veta att man inte är ensam om dessa upplevelser - stackars oss! ;D

Anonym sa...

Hej! Jag håller på med en uppgift där frågan är: Har en översittare dåligt eller bra självförtroende? Skulle du kunna hjälpa mig att besvara detta? :)

www.alinneandersson.blogg.se