söndag 17 februari 2008

Alliansen dalar vidare

Stödet för Alliansen är fortsatt pinsamt lågt bland svenska folket: enligt SIFO:s februarimätning får Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet tillsammans 38,2% i opinionsundersökningen. Oppositionen, det vill säga Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har ett gemensamt övertag, och får 57,6% i senaste mätningen. Det är ett "rekordstort gap mellan blocken", rapporterar svenska medier idag.

Högersympatisörer försöker bortförklara Alliansens eftersläntrande på 19,4% genom att hävda att regeringspartiernas svaghet är att de inte lyckas nå ut till folket med sin politik. Själv är jag fortfarande fullt övertygad om att det är tvärtom; människor vänder Alliansen ryggen av den enkla anledningen att de förstått vad de går för, att de borgerliga partierna faktiskt inte för en politik som är gynnsam för den stora massan. Det borgerliga alternativet gick till val med ett aldrig sinande förråd av floskler, med Moderaterna i spetsen som PR-desperata utropade sig till det nya "arbetarpartiet". Men nu har äntligen människor genomskådat bluffspelet på allvar. Och vi är många som fått mer än nog av regeringens tvivelaktiga politik med tillhörande strategi.

Sverige behöver inte en regering som sparkar på dem som ligger, för att istället priviligera redan välsituerade. När det gäller Alliansen i allmänhet, och Moderaterna i synnerhet, kan det därför inte sägas nog med gånger: deras politik har sitt starkaste stöd bland friska och högutbildade tjänstemän. Varför? Därför att de tillhör den målgrupp som får ut absolut mest av nuvarande regerings politik.
Och det är inte för inte som statsvetare fördömer Moderaternas användande av etiketten "arbetarparti"!


Bild från Create Blog.

Nyckelord: , , , , , , och .

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Din blogg var väldigt intressant! Jag funderar nämnligen själv att söka till juristutbildningen i höst för jag snart tar studenten, men jag har ingen aning om antagningspoäng, vilken högskola som är bäst (i sthlm) för det o.s.v
Därför vänder jag mig till dig! Skulle du inte kunna vara lite vänlig och berätta om din utbildning, vad du tänkt göra sen, hur du trivs m.m? :)
Vore väldigt snällt! Så kan jag få ett humm om juristutbildningen kan vara något för mig.

Kram!

reality-woman@hotmail.com
eller
www.metrobloggen.se/reality

Anonym sa...

"Varför? Därför att de tillhör den målgrupp som får ut absolut mest av nuvarande regerings politik."

Och de som röstar på sossarna gör det förstås inte alls för att det gynnar dem, utan av ren och skär altruism. Gosse, hur naiv man kan vara...